d’Arta is een Belgisch familiebedrijf uitgegroeid tot een wereldspeler in vriesverse producten zoals groenten, fruit, kruiden en kant-en-klare (bij)gerechten. Door de komst van een nieuw hoofdkantoor, de uitdagingen op vlak van communicatie in en rond de productieomgeving én de uniformisering met de andere vestigingen, ging d’Arta op zoek naar een stabiel en future-proof telefoniesysteem.
In 2019 begon d’Arta met de start van een nieuw kantoorgebouw in Ardooie. Een nieuw gebouw met de meest duurzame en innovatieve bouwtechnieken, vraagt een communicatietechnologie dat klaar moet zijn voor morgen.
Jørgen Trauwaen, group IT-director bij d’Arta: “Vroeger was alles hier analoog. Dit betekent zeer veel bekabeling die vaak haar eigen leven ging leiden. Dat zorgde al jaren voor de nodige problematiek in onze productieomgeving, maar ook buiten. Qua draadloze communicatie hadden we te kampen met geen of slecht bereik zoals bijvoorbeeld in onze vriezers. De eigenschappen van de isolatie en de grote massa aan product, zorgden immers voor een sterk verzwakt signaal. We hadden ook te maken met een moeilijke hand-over tussen de verschillende zenders als we ons moesten begeven van punt A naar punt B. Zo verdwenen bepaalde toestellen plots van de radar.”
Jørgen ging van start met het verkennen van verschillende technologieën zoals DECT en Voice-over-Wifi. “We hadden al een idee waar we naar toe wilden evolueren, maar dit kan je niet zonder beroep te doen op de nodige expertise.” Aan de hand van interviews en de nodige analyses voerde Hanssens een audit uit bij d’Arta. Omwille van de betrouwbaarheid kwam Mitel SIP-DECT als beste oplossing uit de bus voor wat betreft de draadloze telefonie. Van alle draadloze technologieën is en blijft SIP-DECT het meest stabiel op vlak van roaming en signaalsterkte.
Voor de bedienden in het kantoorgebouw trok d’Arta de kaart van vaste toestellen in combinatie met een softphone. “Vandaag de dag lijkt het misschien een conservatieve keuze, maar we geloven sterk in duurzaamheid. Vaste toestellen gaan jaren mee en blijven ook hun stabiliteit en zekerheid bewijzen."
Een softphone biedt extra mogelijkheden voor de medewerkers: “Thuiswerkers waren vroeger telefonisch nauwelijks bereikbaar. Met de Mitel MiCollab softphone is dit nu perfect mogelijk en bieden we iedereen een flexibele manier van werken. Ook kunnen de collega’s met een smartphone bellen via de app, zeer handig voor mensen die in het buitenland zitten. Die kunnen dan bellen via mobiele data in plaats van heel wat onvoorziene roamingkosten te genereren. De Mitel MiCollab softphone kan ook in combinatie met het vast toestel gebruikt worden.”
Het Education team verzorgde de opleiding van de eindgebruikers: “Dit was meer dan geslaagd. Zo worden de opnames van deze user adatoption trainingen gebruikt om nieuwe collega’s op te leiden. Dankzij de opleiding kunnen ze gerichte vragen stellen, gebruiken ze de tool volledig met alle functionaliteiten en halen we het uiterste uit onze investering.”
D’Arta heeft ook vestigingen in het buitenland. Jorgen en zijn team in Ardooie zijn overkoepelend verantwoordelijk voor die sites. “Daar willen we ook de telefonie standaardiseren waardoor we van hieruit de nodige ondersteuning kunnen bieden zonder ter plaatse te moeten gaan.”