chat met een medewerker
chat met een medewerker
Desseyn Kristof

customer service op maat

In een wereld waar digitalisatie de norm geworden is, heeft Van Marcke met de hulp van Hanssens een unieke customer service oplossing geïmplementeerd die niet alleen de interne efficiëntie verbetert, maar ook de klantentevredenheid verhoogt.

Resize Van Marcke EDC 2019 0092

veel meer dan marktleider in sanitair

Van Marcke, opgericht in 1929 in Kortrijk, is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in sanitair en verwarming. Als netwerkorchestrator faciliteren ze interacties tussen diverse partijen, van installateurs tot particulieren, om zo de gehele markt te bedienen. Het bedrijf is marktleider in België en is ook actief in Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland, de Verenigde Staten en Malta. Met een uitgebreide verkoopstructuur bedienen ze een breed scala aan klanten via diverse kanalen en concepten, zowel B2B als B2C.

streven naar interne efficiëntie

Pascal De Spiegeleer is Product Sales Director en lid van het directiecomité bij Van Marcke. Op een bepaald moment kwam de vraag tot bij Pascal om Van Marcke future proof te maken. Een van de uitdagingen die naar boven kwam was het contact center verhaal met als doel: de interne efficiëntie gaan optimaliseren.

Van Marcke verwerkt duizenden telefonische oproepen per dag. Van technisch complexe vragen tot vragen over facturatie en orderbeheer… Niet iedereen kon daar direct of correct op antwoorden. Vragen kwamen vaak bij anderen terecht, hierdoor bleven antwoorden soms uit of werd de responstijd langer waardoor de klantentevredenheid in gedrang kwam. Van Marcke ging op zoek naar een oplossing om het zowel voor de klant als voor de medewerker gemakkelijker te maken.

“Ik ben ervan overtuigd dat als je het volume aan vragen die telefonisch binnenkomen op een gestructureerde manier kan aanpakken en daar snel kan op reageren, je als organisatie écht het verschil kan maken.”
Pascal De Spiegeleer, Product Sales Director Van Marcke
Van marcke
Resize VM SF 2022 B2 B 02 A3354

tijdelijke quick wins tijdens de pandemie

Corona bracht alles in een stroomversnelling. De winkels waren gesloten en de accountmanagers konden niet op de baan. De vragen kwamen hoofdzakelijk binnen via de technici of de accountmanagers. Ofwel werden ze direct beantwoord ofwel werden ze doorverwezen naar een dienst op het hoofdkantoor. Specialisten werden overbevraagd, waardoor ze niet meer beschikbaar waren. Klanten werden minder tevreden maar ook de medewerkers kregen het moeilijk. Om tijdens de lockdown snel te kunnen schakelen werd beslist om een tijdelijk IVR-systeem op te zetten en een carrousel te integreren om de overload aan oproepen te verdelen. Dit deed op het eerste zicht zijn werk, maar echt duurzaam was deze oplossing niet.

synergie tussen Van Marcke & Hanssens

Resize Van Marcke 20190921 057

Parallel begon Pascal en zijn team na te denken over hoe het daarna verder moest: een future proof contact center uitbouwen. Van Marcke ging de markt op, op zoek naar een partner die hen kon adviseren en begeleiden. Zo zijn ze uiteindelijk bij Hanssens terecht gekomen.

“Van in het begin hadden we een goed gevoel bij Hanssens op vlak van reactiviteit, proactiviteit, meedenken en flexibiliteit. Wat ons aangenaam verraste was dat wat wij vroegen, Hanssens niet meteen klakkeloos overnam en uitvoerde. Hanssens dacht altijd kritisch mee, detecteerde uitdagingen en mogelijkheden en deed ook de nodige voorstellen om onze processen te optimaliseren.”
Pascal De Spiegeleer, Product Sales Director bij Van Marcke
Van marcke

dashboards met database-integraties

De oplossing die naar voren werd geschoven was de MiContactCenter van Mitel, in een hybride setting met het bestaande 3CX telefoniesysteem. De oplossing is hierbij allesbehalve standaard te noemen. Vanuit de contact center applicatie worden connecties gelegd naar verschillende databases zoals MS Dynamics CRM, SAP en TOPdesk. Voor de divisies Orderbeheer, Service, Credit Control en Technische support werd zo een uniek dashboard gecreëerd.

Tijdens een telefonisch gesprek biedt dit dashboard aan de agent relevante informatie over de klant. Dit gaat over telefoonnummerherkenning, openstaande orders, tickethistoriek, openstaande facturen en eventuele disputen. Pascal: “Met deze oplossing maakt het dus uiteindelijk niet uit wie de klant aan de lijn krijgt. Het antwoord hoeft niet per sé van dezelfde medewerker te komen, de klant verwacht gewoon een correct en duidelijk antwoord op zijn vraag.”

Resize VM SF 2022 Showroom Oostende 0137

over de samenwerking met Hanssens

“We hebben nog maar weinig dergelijke snelle en vlotte samenwerking ervaren als met een partner als Hanssens. We zijn jullie enorm dankbaar voor de flexibiliteit en snelheid. En uiteindelijk is het ook een plezante samenwerking.”
Pascal De Spiegeleer, Product Sales Director bij Van Marcke
Van marcke

rapportage

Daarnaast werd er ook een rapportage dashboard voorzien dat het niveau van oproepen beantwoorden visualiseert. Met deze conclusies kunnen ze dan aan de slag om de diensten verder te optimaliseren.

andere mediakanalen

Wat met de toekomst? Vandaag zijn het nog allemaal verschillende entiteiten. De bedoeling is om te evolueren naar een volwaardig contact center waarbij het niet uitmaakt waar je als beller terecht komt, maar op basis van skills een telefoon te laten toekomen bij iemand van front office om zo een first line antwoord te bieden. En als dat niet lukt te laten overgaan naar een backoffice met specialisten. Ook het idee rond e-mail en nieuwe media als WhatsApp en webchat ligt op de tafel, want deze kanalen worden meer en meer gebruikt.

Resize VM SF 2022 B2 B 01 A9899

over Van Marcke

  • familiebedrijf opgericht in Kortrijk in 1929
  • 1.700 medewerkers
  • marktleider in sanitair en verwarming in België
  • ook actief in Frankrijk, Luxemburg, Zwitersland, V.S. en Malta
  • meer dan 120 Van Marcke Technics winkels
  • meer dan 20 Van Marcke Inspirations showrooms

de beste reclame? meer dan 1000 tevreden klanten. word jij de volgende?